En resurs omkring IKT och lärande, med ett specialpedagogiskt perspektiv.
onsdag 16 maj 2012
Screenr
Hej! Har nu landat i SM guldet och kan börja tänka på andra viktiga saker ! Jag har här gjort en screenr utifrån projektet (digitala bilder i förskolan) Det har varit ett kanon roligt arbete! Jag utgick från IKT och lärande (att sätta avtryck i verksamheten) och jag upplever att det har blivit ett rejält avtryck! Läs gärna abstractet! För det går rätt fort i screenern!
Mvh Per
Abstract
Barn på förskolor födds i dag in i den digitala världen där nya villkor för samarbete och lärande uppstår. Genom detta projekt har vi använt oss av surfplattan och upprättande av en resurs, dvs en läryta på nätet som påminner oss om att lärande pågår hela tiden, detta när barn, barn och vuxna interagerar med varandra. Vi har utifrån projektplan och iden, som vi f ö insperats av från drivbänken i Uppsala, upprättat en logga som visualiserar vår målsättning
Inspiration
Tillsammans
Prova själv
Dela
Syftet med projektet är att bidra till att förverkliga IKT-målen i Barn och Ungdoms verksamhetsplan, Gävle kommun, samt även de intentioner läroplanen för förskolan utmanar oss i när det gäller att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.
Mål och förväntande effekter: Höja kompetensen hos pedagogerna genom att tydliggöra strävansmålen i läroplanen att föra in modern teknik i det pedagogiska arbetet och därigenom stimulera, utmana barnens nyfikenhet och lust att lära. Metoden har varit att bidra till det systematiska dokumentationsarbete med bild, ljud och film.
Som teoretisk bakgrund har vi använt oss av Lev Vygotskijs tankar och begrepp och Dr Pentaduras SAMR modell som implementeringsmodell av teknologin.
Per!Vad proffsigt och intressant ditt projekt är. Fantastiskt roligt att redan barn på förskolan får ta del av den nya tekniken och de oändliga möjligheter den ger oss. Vad tusan ska jag lära dina elever när de väl kommer till mig på gymnasiet?????
Håller med Carina om att det är ett intressant projekt. Det ska bli spännande att få följa dessa elever sen när de kommer till skolans värld och se om det finns pedagoger som är beredda att ta vid och fortsätta den utveckling ni har startat. Jag har tyvärr sett att det är ju ofta avhängigt den pedagog eleverna sedan får men här kanske du kan finnas med och göra uppföljande studier.
Tack Liselott och Carina! Ja det är på gång att en forskarstuderande tar över, och ska mäta effekter över tid!För det är som ni skriver vad händer när barnen kommer till skolan och blir elever och hamnar i skolans värld.
Det har under så korttid blivit en rejäl digital effekt för förskolorna i sätra (stadsdel), men även andra stadsdelar hänger på. Förskolan har nu bildat en styrgrupp (Digitalkompitens i förskolan) med Förskolechefen som ordförande, förskolan har också fått deltagare i programmrådet.
Pedagogerna har också fått inbjudningar att delge progjektet utanför kommun gränsen. Bla Kiruna mm
Hej Per! Skickar en länk som du kanske inte sett. Naturligtvis handlar den om plattor. http://www.skolporten.se/forskning/utveckling/hur-kan-ipads-stodja-larandet-i-forskolan-om-hur-surfplattor-kan-mojliggora-arbetet-med-forskolans-laroplan/
Tack Margareta! Det var intressant läsning ! Det är viktigt att man kopplar upp det man gör mot styrdokumenten. Hon beskriver också hur viktigt det är med en medveten och närvarande pedagog det är ofta en förutsättningen. Per
Per!Vad proffsigt och intressant ditt projekt är. Fantastiskt roligt att redan barn på förskolan får ta del av den nya tekniken och de oändliga möjligheter den ger oss. Vad tusan ska jag lära dina elever när de väl kommer till mig på gymnasiet?????
SvaraRaderaHåller med Carina om att det är ett intressant projekt. Det ska bli spännande att få följa dessa elever sen när de kommer till skolans värld och se om det finns pedagoger som är beredda att ta vid och fortsätta den utveckling ni har startat. Jag har tyvärr sett att det är ju ofta avhängigt den pedagog eleverna sedan får men här kanske du kan finnas med och göra uppföljande studier.
SvaraRaderaTack Liselott och Carina! Ja det är på gång att en forskarstuderande tar över, och ska mäta effekter över tid!För det är som ni skriver vad händer när barnen kommer till skolan och blir elever och hamnar i skolans värld.
SvaraRaderaDet har under så korttid blivit en rejäl digital effekt för förskolorna i sätra (stadsdel), men även andra stadsdelar hänger på. Förskolan har nu bildat en styrgrupp (Digitalkompitens i förskolan) med Förskolechefen som ordförande, förskolan har också fått deltagare i programmrådet.
Pedagogerna har också fått inbjudningar att delge progjektet utanför kommun gränsen. Bla Kiruna mm
Hej Per!
SvaraRaderaSkickar en länk som du kanske inte sett. Naturligtvis handlar den om plattor.
http://www.skolporten.se/forskning/utveckling/hur-kan-ipads-stodja-larandet-i-forskolan-om-hur-surfplattor-kan-mojliggora-arbetet-med-forskolans-laroplan/
Tack Margareta!
SvaraRaderaDet var intressant läsning ! Det är viktigt att man kopplar upp det man gör mot styrdokumenten. Hon beskriver också hur viktigt det är med en medveten och närvarande pedagog det är ofta en förutsättningen. Per
Skulle vara kul att höra mer om ditt projekt, synd att vi inte kom i samma grupp.
SvaraRaderaJag ska försöka göra en bättre prezi och screenr som tydligör lite bättre! Per
SvaraRadera