onsdag 28 september 2011

Frågeställning 2


Frågeställning 2 Vilka effekter har man kunnat se av IKT-användningen i skolan?

En grej som jag fastande för är att man har sett en tydlig samband mellan att man inte kan fokusera på teknikens fördelar utan att man måste ha ett strukturerat arbete kring teknikanvändningen kopplat till en pedagogisk ide. s 7 "Effektiv användande av IT i skolan"

En liten till reflektion omkring forsknings ansatser är att svenska studier har ofta fokus på att studera områderna Individ och gruppnivå! respektive skol-eller kommunnivå och få studier har haft ett nationellt fokus!samt få har kollat på skolledar faktorer!

En annan effekt som är intressant är att effekten av betygsutvecklingen kan ses när man integrerar IKT i skolans alla ämnen och integreras i det dagliga arbetet. Men också om man arbetar med samverkan elev elever och IKT (kolabortivt arbete)
Men en stor effekt är det för elever med funktionshinder där har man en väldig stor evidens på effekter !

En slutsats från the ICT impact Raport är att lärrollen förändras utifrån tekniken och det är (svårast) att läraren släpper kontrollen och får förtroende för elevernas självständighet s 36 Spännande effekt eller hur!!

Kopplingar till läroplan (styrdokument) vill jag gärna lyfta! Det jag tänker på Är Becta2 där engelsmännen kopplar digitala lärarresurser till mål i läroplan och kursplaner.. Viktigt tycker jag.

Avslutningsvis har man sett undervisning med ett fokus på lärande som en process ger den största effekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar