söndag 25 september 2011

Hej! här kommer mina reflektioner omkring fältet IKT fråga 1.

1.     Hur IKT kan integreras i verksamheten
Det behövs en tydlighet på nationell nivå. (”Hela handen pekar”, från regering och riksdag) därefter är det på lokalnivå (skolnivå) att man diskuterar pedagogik dvs att man har en strategi där skolledare och pedagoger funderar omkring mål och metoder av användning av IKT med koppling mot styrdokumenten. (uppdraget)
Utifrån litteraturen jag läst så framgår det rätt tydligt, och det stämmer bra med min egen uppfattning, att det måste finnas en tydlig styrning på nationell nivå där IKT ”politik” pekas ut och mål och visioner blir tydliga. Jag tror att det är en viktig faktor för att IKT kan integreras i den skolverksamhet man befinner sig i. Det kanske också kan bli en mer likvärdig skola för alla, om tydliga strategier kommer från nationell nivå, vilket också Robert Kozma hävdar som en stor betydelse för att få effekt. (Sid 19 framtidens lärande.)  Det beskrivs också att risken är stor att om det inte finns tydliga syften och uppsatta mål så blir det lätt ett fokus på tekniken istället för pedagogiken. Men självklart så är en stor faktor på kommunnivå att det finns tillång till IKT redskap ex datorer. Digitalkompetens bör också diskuteras under denna punkt därför att det är den pedagogiska grundsynen som måste bli tydlig innan man sätter in IKT redskap. Det är förståelsen av kulturen, sociala frågeställningar, kritiskt granskande och framför allt att man lyfter diskussionen kring problematiserade förhållningssätt.  

En fråga som jag skulle vilja diskutera är om vi nu står inför ett skifte (paradigm) Vi har under en lång tid använt oss av pc/Mac datorer som har utformats av ingenjörer, teknologer mm  som jag upplever inte är användarvänliga utifrån ett mänskligt tänk! (för krångliga) Men nu står vi inför POST PC devicer dvs (surfplattor) som är mera intuitiva, enklare handhavande och utformade mer för  mänskligt tänkande av bl.a. beteendevetare pedagoger mm. Vad vill jag säga med det? Jo, om några år så tror jag kanske att vi får det enklare, rent tekniskt att integrera IKT i ex undervisningen när ex surfplattor, smartphones blir mer vanliga. Eller vad tror ni? Självklart är det fortfarandet tankegången omkring pedagogik som måste vara i centrum, men jag tror det kan underlätta om man har en teknik som är enklare! 

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Tror definitivt att det kommer bli pedagogernas kreativitet, förmåga och förhållningssätt som kommer påverka undervisningen mest, även om fungerande teknik är en förutsättning.

    SvaraRadera
  2. Japp håller med ! " Technology in and of itself cannon transform learning, it is the praciteices that sourround the use of techonology in the classrom that is the key to the learning ooutcommes", S 55. Digital literacy across the curriculum. Tror du det skulle vara av intresse att visa några allternativaverktyg i undervisningen? Jag kan ta med lite prylar om det finns intresse?

    SvaraRadera
  3. Frågeställning 2 Vilka effekter har man kunnat se av IKT-användningen i skolan?

    En grej som jag fastande för är att man har sett en tydlig samband mellan att man inte kan fokusera på teknikens fördelar utan att man måste ha ett strukturerat arbete kring teknikanvändningen kopplat till en pedagogisk ide. s 7 "Effektiv användande av IT i skolan"

    En liten till reflektion omkring forsknings ansatser är att svenska studier har ofta fokus på att studera områderna Individ och gruppnivå! respektive skol-eller kommunnivå och få studier har haft ett nationellt fokus!samt få har kollat på skolledar faktorer!

    En annan effekt som är intressant är att effekten av betygsutvecklingen kan ses när man integrerar IKT i skolans alla ämnen och integreras i det dagliga arbetet. Men också om man arbetar med samverkan elev elever och IKT (kolabortivt arbete)
    Men en stor effekt är det för elever med funktionshinder där har man en väldig stor evidens på effekter !

    En slutsats från the ICT impact Raport är att lärrollen förändras utifrån tekniken och det är (svårast) att läraren släpper kontrollen och får förtroende för elevernas självständighet s 36 Spännande effekt eller hur!!

    Kopplingar till läroplan (styrdokument) vill jag gärna lyfta! Det jag tänker på Är Becta2 där engelsmännen kopplar digitala lärarresurser till mål i läroplan och kursplaner.. Viktigt tycker jag.

    Avslutningsvis har man sett undervisning med ett fokus på lärande som en process ger den största effekten.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilka inspirerade och intressanta länkar!! Har surfat runt hela kvällen. Härligt.
    Fastnade för Marie Linders blogg där hon satte ord på många av mina tankar om vad IKT kan betyda för barn med behov av särskilt stöd. Hon säger bl a "Datorn är "värdeneutral" och den ger inga sura miner eller suckar. Den har tålamod och den svarar direkt vilket är bra ifall man har dåligt tålamod.

    Blir mer och mer nyfiken på det här med läsplattor. Det måste ju underlätta för elever som behöver få lässtöd via dator eller Daisy-spelare. Vad skönt att slippa krångel med inloggningar och sega datorer. Tyvärr försvinner det mycket värdefull tid för dessa elever pga teknikstrul och det är ju inte acceptabelt.

    SvaraRadera
  5. Marie Linders blogg gillar jag också! Ja det underlättar om allt teknikstrullet är borta och fokus ligger på pedagogik kreativitet och det som är roligt metod utveckling!!!

    SvaraRadera