söndag 4 december 2011

Resurs förstudie digitala bilder i förskolan med hjälp av surfplattor

Syftet med detta projekt är att bidra till att förverkliga ikt målen i Barn och Ungdoms verksamhetplan Gävle kommun! Dvs höja kompetensen hos pedagogerna/medarbetarna genom att föra in modern teknik i det pedagogiska arbetet och därigenom stimulera barns nyfikenhet och lust att lära! Målgruppen Barn och personal i förskolan! För vidare information omkring mål syfte metod se resurs weebly min egna dokumentations sida Vetenskap.Vi har smalnat av plattans användnings område genom att i denna förstudie fokusera på pedagogisk dokumentation dv fotografera med paddan och skapa bildspel i applikationen iMovie, dokumentations och reflektions har vi använt bloggen som metod (min resurs) Problem som har uppstått är framförallt bloggen och hur man får använda den utan att det blir juridiska fel! Cheferna är noga med att det inte blir något fel och det är bra dvs att vi tar en rejäl diskusion tillsammans med juristerna på kommun! Men här skulle jag villa ha hjälp av er! Det har blivit en effekt som inte är så bra och det är att pedagogerna är för restriktiva med vad som publiceras på bloggen man vågar inte skriva mm! Ibörjan av projektet fick vi inte använda blogg eller andra sociala medier! Det var ej arbetsrelaterat material! Jag har fått slitit med det och diskuterat användningsområdet med bloggen!! Men löst det genom att vissa på möjligheterna med bloggen! Men det har inte varit lätt! Tekniken med plattorna har fungerat riktigt bra men man måste förbereda sig på lite krångel med skapande av iTunes konto och att en gemensam policy omkring konton mm bör diskuteras! Tekniskt fungerar plattorna riktigt bra förutom när det blir kallt! Kalla fingrar är Inge bra för den kapacitiva skärmen! Har varit på förskolan ett antal gånger och intervjuat pedagogerna om hur dom upplever bloggen och användningen av plattorna, och det är en mycket positiv och överraskande de dom säger som det främsta argumente är funktionaliteten dvs lätt att använda och , snabb ,batteritid och lätt att ta med ner på golvet ut skogen mm. Bloggen har varit ett nytt sätt att reflektera på och positivt men efter diskusion med jurister så har en rädsla infunnit sig och det blir för mig en utmaning! satraforskoleenhet.blogspot.com tyvärr kommer endast Malin att få inloggnings uppgifter!

3 kommentarer:

  1. Hej Per.
    Det märks att du verkligen BRINNER för det som du jobbar med. Det är jättekul och den resurs som du bygger upp blir omfattande. Det är ytterligare en värld som kommit fram i och med ditt engagemang att måna om de som har svårigheter av olika slag. Du har många gånger tipsat och visat på smarta hjälpmedal som finns.I alla klasser finns barn som skulle vara behjälpta av sådana speciallösningar. Du har koll på det som du pratar om och jag önskar dig lycka till med ditt fortsatta arbete. / Christina Ivedal

    SvaraRadera
  2. Tack Christina!Ja jag brinner!! Vet inte om det beror att jag själv hade det kämpigt under skoltiden? Och kanske får utlopp för det i mitt egna arbete! Per

    SvaraRadera
  3. Hej Per!
    Vilken resurs! Skulle vara intressant och jämföra med en grupp som använder datorer istället för iPads! Jag hoppas en bra fortsättning!/mvh Ritva

    SvaraRadera